Konservering af opskallet farvelag

Maleri af J. Thornfeld: Portæt af Fru Edel Margaretha Gylden Crone, 1771.
Portrættet af Fru Edel Margaretha Gylden Crone blev indleveret til restaurering, da maleriet var skæmmet af en tidligere ældet restaurering, hvor talrige retoucher havde ændret karakter og nu fremstod kridhvide, hvorved maleriets udtryk var ændret betydeligt.
Ved undersøgelse af maleriets bevaringstilstand kunne det imidlertid konstateres, at de lyse retoucher var det mindste problem. Ved nærmere eftersyn af maleriets overflade kunne det derimod konstateres, at farvelaget omkring maleriets revner havde løsnet sig fra lærredet, hvorfor der var opstået begyndende skålformede opskalninger overalt i maleriets farvelag.



Maleriet havde flere ældre retoucher, der over tid havde ændret sig og var blevet lyse.
Såfremt portrættet skulle restaureres, måtte maleriets farvelag stabiliseres ved en lim-imprægnering og efterfølgende fiksering på et varme- lavtryksbord.
Dette var imidlertid besværliggjort, fordi maleriet havde en ældre klisterdublering, det vil sige, at der var klistret et senere hørlærred bagpå originallærredet. Denne klisterdublering måtte dog fjernes, dersom en tilfredsstillende fiksering af farvelaget skulle kunne udføres.
For at undgå farvetab medens dubleringsklister og dubleringslærred blev fjernet, måtte maleriets farvelag sikres ved at maleriet fik pålimet en forsidesikring af papir.
Limstofferne i den ældede klisterdublering var tydeligt nedbrudt, hvorfor dubleringsklister kunne fjernes ved tørskrabning.
Efter bortskaffelse af dubleringsmaterialet fremkom en ældre inskription på maleriets bagside, som havde været usynlig bag dubleringslærredet.




Af inskriptionen fremgik det, hvem der var portrætteret, hvornår maleriet var udført og hvem, der havde portrætteret personen.
Maleriet blev herefter imprægneret med nyt bindemiddel, De opskallede farvelag blev udrettet under varme og tryk på et lavtryksbord.
Maleriet blev herefter genopspændt på dets blændramme.
Gulnet fernislag og lysnede retoucher blev afrenset, hvorefter maleriet blev retoucheret og slutferniseret


